Poprvé…podruhé…potřetí

…přiklepnuto. Titul mistra světa získává…..(chvíle napětí) ….MAGNUS CARLSEN! Držitel titulu mistra světa ve třech disciplínách: „klasický“ šach, rapid šach a bleskový šach. Magnus Carlsen. Dominoval uplynulému mistrovství světa v rapid šachu a dominoval i turnaji v bleskovém šachu. I když….

Po (téměř) polovině, která se odehrála už včera, byl Magnus v čele turnaje, ale dnes si situaci trochu zkomplikoval a nakonec musel o titul bojovat až v tiebreaku, v němž porazil amerického velmistra Hikaru Nakamuru. Na třetím místě skončil šachový „důchodce“ Vladimir Kramnik z Ruska (zaslouženě).

Neviděl jsem sice všechny partie turnaje online, ale dovolím si tvrdit, že jsem „byl“ u důležitých momentů. Které to byly?

Především podivná výhra černých v partii Firouzja-Carlsen v devatenáctém kole (v Open sekci se hrálo na 21 kol). Firouzja stál prakticky po většinu partie lépe (na výhru?) a dokonce jsem na videu zaregistroval, že Magnusovi po 37.Dc5+ uniklo: „Fu*k!“ . Díval jsem se na onu partii a nechápal jsem. TOHLE vyhrál černý? V blickách s časovým přídavkem??? Ano, vyhrál. Nejdříve závěrečná pozice:

…černý vyhrál úsměv  (*viz níže) Divíte se? Není čemu. Na zahraničních serverech se „online diváci“ rozčilovali, že černý nemá matící materiál, takže PRÝ ani výhra na čas nepřichází v úvahu atp. Samozřejmě …hloupost, černý matící materiál má, což v našich zemích ví i naprostá většina rozhodčích I.třídy. Pro ty, kdo by pochybovali o mých slovech, názorný příklad:

…a po posledním tahu bílého 1. Sh7 dává černý mat.

Tolik k matícímu materiálu. Samotného mě však zaujalo, jak vlastně mohl černý v partii dvou vynikajících velmistrů ( hráno s časovým přídavkem!)  vyhrát? Napadl mě nemožný tah bílého, čas a jiné věci (infarkt. mrtvice atd.). Firouzja protestoval u rozhodčích, ale nějak jsem nechápal, proti čemu. Vadné hodiny? Nesportovní chování soupeře? Hledajíc vysvětlení, podíval jsem se na zahraniční servery.

V prvé řadě jsem zjistil, že onu partii stihl okomentovat na ruském chess-news.ru už David Navara, který si pohrál s ruským jazykem a dotazoval se, zda tady nejde o porušení dress-code, když si černý dovolí hrát s „holým“ (nahým) střelcem úsměv Dále míní, že stojí za zamyšlení přizvání domácích nestranných rozhodčích, protože Firouzja, hrající pod hlavičkou FIDE, protestoval u turnajových rozhodčích, kteří spadají pod jeho aktuální mateřskou federaci (FIDE) úsměv

Možné vysvětlení situace (Firouzjovy prohry) nabízí tweet Nigela Shorta (pro pravověrné Čechy: Nigela Krátkého; vysvětlení níže  mrknutí  ), který vše vysvětluje neznalostí pravidel. Podle Shorta Firouzja nezná pravidla FIDE, resp.spletl si je s pravidly při hraní online. Nevím, na serveru se mi to ještě nestalo, ale údajně se pravidla při online hraní liší od pravidel FIDE tím, že se tam hledí jinak na matící materiál. Nigel Short uvádí pozici, kde je na tahu bílý:

a remis (!) údajně na většině online serverů bez ohledu na čas.

Tohle byl okamžik, který mladého Íránce zřejmě srazil do kolen. Ani Magnus však nebyl ve své kůži, protože v posledním kole jen remizoval a bodově jej dostihl Hikaru Nakamura (oba 16,5). Hrál se rozstřel, dvě blicky, pak armageddon. Na ten však nedošlo. V první partii měl bílé Nakamura a Carlsen jej postupně černými přehrál, pak však ani mistr světa nehrál přesně a chyboval dokonce tak, že partii mohl i prohrát. Konečná remíza více uspokojila Nakamuru a Carlsen s rozladěným obličejem opouštěl partii. Ve druhé partii se chvilku hrálo téměř vyrovnaně. Téměř… Malou výhodu získal bílý (Carlsen) a postupně jeho tlak narůstal, až už černý asi nevěděl, co s pozicí a sérií špatných tahů umožnil bílému zvítězit. Carlsen se tak může radovat z dalšího titulu.

*- doplnění: bílý překročil čas

Partie Firouzja-Carlsen

Obě partie tiebreaku zde:

 

Někde jsem četl, že Carlsen vyhrál nezaslouženě, že hrál proti Firouzjovi „nefér“. Opravdu? Nekopal jej pod stolem do nohy, nerušil jej, nic takového. Jediná věc, kterou se Carlsen „provinil“ : hrál prohranou pozici a jeho soupeř prohrál na čas. Nefér? Ne. Carlsen vyhrál zaslouženě.

Mezi ženami byla nejlepší Kateryna Lahno, kdysi z Ukrajiny, dnes Kateryna Lagno z Ruska. Získala třináct bodů z 17 kol. Do poslední chvíle se však o titul zřejmě bála, protože v posledním kole jen remizovala s Antoanetou Stefanovou. Její největší konkurentka Anna Muzychuk ale svoji šanci nevyužila a prohrála s Číňankou Tan.

Konečné výsledky OPEN: http://chess-results.com/tnr499129.aspx?lan=5&art=1&rd=21&fedb=CZE&fed=CZE&turdet=YES&flag=30

Konečné výsledky ženy: http://chess-results.com/tnr499130.aspx?lan=5&art=1&rd=17&fedb=CZE&fed=CZE&turdet=YES&flag=30

Obvykle se hloupě neposmívám, chyby dělá každý, ale tabulka, kterou jsem viděl na „nejmenovaném“ českém serveru, mě opravdu strašně rozesmála smích Omlouvám se redaktorům, že to sdílím bez jejich svolení, ale tahle „chybička“ na závěr roku fakt stojí za sdílení smích smích smích  palec nahoru

Poučení: nenechávejte si nic překládat automaticky!!! mrknutí

Zdroj: nss.cz

 

7

 

 

 

 

 

 

6
Napište komentář

avatar
  
úsměvmrknutísmíchsmutekpláčnaštvanýudivenýpohodato milujulíbámkloboukoslavavalím očizvracímvyplazený jazyksmíchy brečímválím se smíchypřemýšlímzívámpusu na zámeksvatozářčertíkpotleskto zvládnemeOKgratulacenápadpalec nahorupalec doluvítězstvípohárprvnídruhýtřetíČeskoSlovenskočtyřlísteksrdcepivodárek
  Upozorňování  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel Chrz
Host
Pavel Chrz

Hezký článek. Skvělé Luboši.

Jinak neznalost pravidel profíků není výjimečná (viz překvapivý pohled, že partii neremizoval, ale prohrál). Proč z tisíců hodin studia variant nevěnují hodinu pravidlům? Při jejich paměti by odříkali i s čísly paragrafů.

To že potom začal svádět na jedno slovíčko Magnuse 20 tahů před koncem partie, to hledal tučňáka na Sahaře. To je samozřejmě další pravidlová hloupost. Už malé děti se učí, když je někdo ruší, je možno hned zavolat rozhodčího, jinak po prohře se nevymlouvej. A ještě to dává písemně.

Zdeněk Čekal
Host

Vynikající článek, pane Zimnioku. Po slátaninách Petra Koutného na nss milé a vtipné pohlazení po duši.

david brazina
Host
david brazina

naprosto souhlasim. Lubos se zjevne tady nasel. Luxusni cteni.

Jirka Kadlec
Host
Jirka Kadlec

Moc pěkný a vtipný článek! smích palec nahoru

Huna
Host
Huna

Tak předně k důvodu Carlsenovi výhry: nebyl to infarkt ani nic podobného, pouze prostý pád praporku Firouzji. Ten chtěl odehrát tah v poslední sekundě, ale figura, kterou táhl, spadla a on ji před stisknutím hodin nestihl postavit.
A nyní k reklamaci: Firouzja si stěžoval na právě v článku zmíněné slovíčko, kterým si Carlsen ulevil a které Firouzja napadl u námitkové komise, že ho prý rušilo. Komise pak samozřejmě námitku zamítla, protože stěžovat si po partii je vždy pozdě.
Na webu ŠSČR je pak myslím i odkaz na video Chessbase India, které situaci angličtiny znalým popíše hlouběji.

Lubos Zimniok
Host
Lubos Zimniok

Díky za upřesnění. Ano, vím, že nešlo o infarkt, mrtvici, ani nic podobného úsměv Dokonce jsem viděl i situaci, kdy se Firouzja snažil postavit spadlého krále. Jen jsem v článku „šitém horkou jehlou“ zapomněl uvést, že bílý překročil čas.