Řešení silvestrovských úloh

Ačkoli nepředpokládám, že by se někdo zrovna poslední den v roce extra namáhal, aby řešil, kam postrčit nějakou figurku a za jakým účelem, je možné, že si někdo dal práci a tři včerejší úlohy (vy)řešil.

Pro jistotu ještě jednou připomínám, že šlo o „silvestrovské“ úlohy, které měly jediný cíl: pobavit mrknutí

Jak vyplývá z komentářů k předchozímu článku, David Navara nejen vyřešil všechny tři úlohy, ale ještě dal jasné vodítko k řešení té třetí, se kterou si neporadily ani šachové programy. Ani nemohly. Tímto se všem čtenářům a řešitelům omlouvám za to, že jsem je připravil o několik minut nebo hodin jejich života úsměv
Doufám, že za tento přečin nebudu kamenován.

První úloha je celkem jednoduchá, i když její zadání zní děsivě. Mat osmým tahem našel zřejmě každý zdatnější šachista (i šachanista).

Uvádím obě řešení:

1/

2/ Ani druhá úloha není extra těžká úsměv , ale přesto nečekám, že by ji vyřešilo víc než pár procent lidí

(Převzato z Chessbase, autor P.Benko) Zadání znělo: Mat 1.tahem. Nic víc.

Pal Benko byl velký lišák smích Jestliže si myslíte, že tah 1.Df2# je správné řešení, pak se pletete. Ano, mat to sice je, ale…

Mat 1.tahem

Zkuste uvažovat jako Sherlock Holmes.

Jak prosté!

Většinu (spíše všechny diagramy) diagramů nevkládám jako obrázek, Tentokrát jsem učinil výjimku. Proč? Protože kdybych úlohu vložil jako každý jiný diagram, viděli byste, kdo je na tahu. Na začátku ovšem nebylo řečeno, zda má dát mat bílý nebo černý.
Co by na to řekl Sherlock?
„Milý Watsone, zamysleme se, kdo je na tahu? Kdyby byl na tahu bílý, jaký byl poslední tah černého? Nemohl to být tah věží, která je uzavřena vlastními figurami na h1. Nemohl to být ani tah králem. Zbývá jediná možnost: střelec. Jediné pole, ze kterého by se mohl dostat střelec na h2, je pole g3. Ovšem kdyby stál střelec na poli g3, byl by bílý král v šachu. Logika, milý Watsone, logika nám říká, že poslední tah před postavením figur na diagramu musel provést bílý. Na tahu je černý a teď už každý jistě vidí správné řešení: 1. … Kxg2# .“

3/ Mat druhým tahem (opravdu DRUHÝM!)

Tohle vyřešil asi málokdo. Možná nějaký šachanista uvyklý na to, že pěšce na poslední (první) řadě promění v cokoli úsměv  a pak ještě … David Navara, který správně podotkl, že úloha by se tady měla objevit až 6.1., tedy na Tři krále.

Teď už jsem prakticky prozradil řešení. Bílý zahraje pěšcem na pole e8 a postaví si černého krále! Že je to proti pravidlům? Je. Ale je to silvestrovská úloha. Takže po 1.e8K (černý) je na tahu černý a má  jediný možný tah: 1. … Kd8 . Dostane DVOJMAT 2.Dd7## mrknutí

Konečná pozice:

Ano, také jsem si říkal, že je to „hovadina“ smích Ale je to vtipné… (a na zabití, pokud nad tím trávíte silvestrovský večer).

7

 

 

3
Napište komentář

avatar
  
úsměvmrknutísmíchsmutekpláčnaštvanýudivenýpohodato milujulíbámkloboukoslavavalím očizvracímvyplazený jazyksmíchy brečímválím se smíchypřemýšlímzívámpusu na zámeksvatozářčertíkpotleskto zvládnemeOKgratulacenápadpalec nahorupalec doluvítězstvípohárprvnídruhýtřetíČeskoSlovenskočtyřlísteksrdcepivodárek
  Upozorňování  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
pavel houser
Host

jenom otazka, zda by se jako reseni 3. ulohy nedalo uznat i 2. Dh8? 1 z kralu ze sachu neuhne… (to by mohl byt vtipek na druhou, kdyby „regulerni“ dvojmat v uloze nesel)

Lubos Zimniok
Host
Lubos Zimniok

potlesk Dobrá myšlenka. Nicméně MAT znamená, že král je bezmocný vůči šachu. V tomto případě DVA králové. Pokud jeden z nich utíká, je něco „špatně“ úsměv

pavel houser
Host

No, ma-li jedna strana 2 krale, muze dostat mat i jeden z nich, ne? tady je to ovsem okorenene tim, ze neni jasne, ktery z nich dostal mat (=nemuze uniknout, protoze tahne/unika ten druhy). asi ale neni jak dal v techto hrickach pokracovat…