64 rad

I v dnešní rychlé době se najdou lidé, kteří dávají přednost psanému slovu před jinými médii. Ovšem i tito lidé pociťují citelný nedostatek času. Málokdo si může dovolit ponořit se na dlouhé hodiny do studia šachové literatury. Následující text je jednoduchým shrnutím šachové „vědy“. Pokud jste k šachu přičichli teprve nedávno, pak vám dodržování zásad sepsaných v textu pomůže k rychlejšímu šachovému růstu. Ani těm, co hrají šachy již delší dobu, text neuškodí.

—Přibližná hodnota figur
Jednotka: 1 pěšec
Dáma (D) = 10 pěšců (někdy 9)
Věž (V) = 5 pěšců
Střelec (S) = 3 pěšci
Jezdec (J) = 3 pěšci
Hodnota figur je RELATIVNÍ, záleží na jejich postavení a momentální situaci (např. jezdec v rohu
prázdné šachovnice může táhnout jen na dvě pole, jezdec v centru šachovnice má k dispozici osm
polí a bývá zpravidla cennější než jezdec postavený v rohu nebo na okraji).

 

—Obecně
1. Po tahu soupeře se vždy ptejte sami sebe: Proč soupeř udělal tento tah?
2. Před provedením svého tahu se kontrolujte: Nepřehlédl jsem nějaký šach? Nenastavil jsem figuru?
3. Vždy se dívejte, čím soupeř hrozí, zda nenapadá nějakou figuru či pěšce, nebo jestli nehrozí šach
(mat), nezaměřujte se jen na jeden úsek šachovnice, je nutné sledovat celou desku
4. Nedobírejte kameny automaticky. Vždy se podívejte, zda nemáte „mezitah“
5. Nemáte-li mezitah a musíte dobrat kámen, abyste se nedostali do materiální nevýhody, doberte jej,
neztrácejte zbytečně čas propočtem variant
6. Neztrácejte čas propočtem vynucených a jediných tahů, vyvarujte se časové tísně, kontrolujte
svou časovou spotřebu
7. Kontrolujte, zda soupeřův tah není chybou

 

—Zahájení
8. Co nejrychleji vyviňte figury
9. Kontrolujte centrum (pěšci nebo figurami)
10. Stavějte figury na políčka, na kterých budou mít největší působnost (obvykle do centra)
11. Jezdce vyvíjejte směrem k centru a dříve než střelce
12. Jezdec na kraji šachovnice je obvykle špatně postavená figura
13. Hrajte agresivně, napadejte soupeřovy figury a pěšce, rychlým vývinem všech figur můžete
získat převahu
14. Hrajte především centrálními pěšci, snažte se získat co nejvíce prostoru, neblokujte vlastní
střelce
15. Před dokončením vývinu netahejte vícekrát již vyvinutou figurou
16.Nedělejte zbytečné tahy pěšci, vyvarujte se oslabení pole f2 (resp.f7), nedělejte si „díry“ (pole,
které nemůže být kryto pěšcem; např. pěšci e4, f4, g2, h3 = díra na g3)
17. Nevyvíjejte předčasně dámu (před uvedením ostatních figur do hry)
18. Po vývinu figur se snažte co nejrychleji ukrýt krále pomocí rošády, král v centru je v nebezpečí
19. Malá rošáda je obvykle bezpečnější než velká, rošádou ukryjete krále a dostanete do hry věž
20. Nedělejte rošádu, na tu stranu, kde by byl král ještě více ohrožen
21. Po rošádě se snažte udržet pěšce před králem v základním postavení, zbytečně se neoslabujte
22. Zbytečně nešachujte, obzvláště když při tom vyvíjíte soupeřovy figury
23. Neotevírejte pozici, pokud jste zaostali ve vývinu
24. Neměňte vyvinuté figury za soupeřovy nevyvinuté
25. Měňte figury, pokud to pomáhá vašemu vývinu
26. Svazujte (např. bílý Sg5, černý Jf6 a černá dáma na d8; jezdec je „svázán“) soupeřovy figury

 

—Střední hra
27. Neoslabujte pěšcovou strukturu, pěšcové slabiny bývají dlouhodobé
28. Nedělejte si zdvojené pěšce (např. c2 a c3), dělejte je soupeři. Mají menší pohyblivost
29. Nedělejte si izolované pěšce (např. pěšec na d4 a na c-sloupci a e-sloupci nejsou žádní vaši
pěšci, mohou je bránit pouze figury a stávají se snadným cílem útoku). Dělejte je soupeři
30. Nedělejte si opožděné pěšce (např. d6 a e5 bez pěšce c; d6 je opožděný), pole před nimi může
být snadno obsazeno soupeřovým kamenem.
31. Nedělejte si pěšcové „ostrovy“ (např.pa2, b2, pe4, pg2,h2 = 3 „ostrovy“), čím více takových
„ostrovů“ máte, tím hůře se brání
32. Pečlivě zvažujte postupy visících pěšců (např. vysunutí bílí pěšci na d5 a e5 bez podpory pěšců
c a f), každý tah takovým pěšcem může znamenat vytvoření opožděného pěšce
33. Daleko postoupivší pěšec odtržený od ostatních pěšců se špatně brání, snažte se udržet pěšce
spojené (pěšcový řetěz)
34. Pokud máte možnost, vytvořte si volného pěšce (pěšec, kterému v cestě vpřed nestojí soupeřův
pěšec; ideální je „krytý“ volný pěšec – např. bílí pěšci c4 a d5, černí pěšci c5 a e5, pěšec d5 je krytý
volný).
35. Snažte se nestavět pěšce na pole barvy střelce („špatný střelec“)
36. Měňte pěšce, pokud jste v materiální nevýhodě (a naopak neměňte, máte-li materiální převahu)
37. Máte-li materiální převahu, měňte figury
38. Pokud ztratíte materiál, hledejte, co za to máte. Skoro vždy je ztráta něčím kompenzována
39. Neobětujte materiál, pokud k tomu nejsou vytvořeny vhodné podmínky (převaha materiálu na křídle,
oslabené postavení před králem apod.)
40. Pokud útočíte, snažte se do útoku zapojit co nejvíce figur
41. Útok má větší šanci na úspěch, pokud kontrolujete centrum
42. Pokud máte stísněné postavení, snažte se uvolnit pomocí výměn
43. Pokud je ve stísněném postavení soupeř, vyhýbejte se výměnám
44. Jezdec je ideální figura pro blokádu volného pěšce
45. Věže stavějte na volné sloupce
46. Zdvojujte věže na 7. (resp. 2.) řadě
47. Napadejte věžemi soupeřovy pěšce
48. Pokud to soupeř dovolí, stavějte věže na na jeho poslední řadu (osmou, resp. první)
49. Neoslabujte svou první (osmou) řadu, pokud ji necháváte bez obrany věže, udělejte si „okno“

 

—Koncovka
50. Aktivizujte v koncovce figury! Aktivní figury často vyváží i materiální nevýhodu
51. Král je v koncovce SILNÁ figura
52. Věž patří za pěšce, v horším případě jej kryje nebo napadá z boku
53. V otevřených pozicích je lepší střelec než jezdec, v blokovaných pozicích je lepší jezdec
54. Dáma lépe spolupracuje s jezdcem než se střelcem
55. Vzdálený volný pěšec obvykle znamená výhodu koncovkách
56. Při nestejných střelcích obvykle nehraje velkou roli mírná materiální nerovnováha
57. Stavějte své pěšce na pole opačné barvy svého střelce (např.bělopolný střelec=pěšci na černých polích)

 

—Doporučení
58. Snažte se hrát aktivně, napadejte soupeřovy figury a pěšce, vytvářejte hrozby
59. Hrozba bývá horší, než její provedení
60. Pokud něco přehlédnete (v obraně nebo v útoku) nepropadejte panice. Zkuste se soustředit a
najít nejlepší možné řešení
61. Tyto jednoduché zásady je dobré znát a řídit se jimi v případě, že nevíte, jak dál postupovat.
Nelze podle nich hrát vždy a za každých okolností
62. Naučte se poznávat výjimky. Je dobré vědět, kdy lze uplatnit běžné zásady a kdy nastává
výjimka
63. Hrajte co nejvíce
64. Zapisujte a analyzujte své partie (především ty prohrané!)

Loading

0 0 hlas
Hodnocení článku
Líbí se Vám tento článek? Sdílejte ho pomocí tlačítek níže. Děkujeme  :mrknuti:
Upozorňování
Upozornit na
guest
Žádný komentář
Inline Feedbacks
View all comments
0
Zajímá nás co si myslíte, směle komentujte.x
()
x