3-0.5-1
Osmé kolo turnaje Superbet Chess Classic Romania 2024 v Bukurešti je kolem předposledním. Superbet je super turnaj, v němž hráči předvádějí super přesnou hru 🙂 .
V sérii turnajů Grand Chess Tour (GCT), do níž patří i turnaj turnaje Superbet Chess Classic Romania 2024, je zakázáno nabízet a přijímat remízy. Remíza je možná jen podle pravidel o opakování pozice a to ji ještě musí schválit rozhodčí.
Na první pohled je „zákaz remíz“ dobré pravidlo, jenže nefunguje. V osmém kole turnaje turnaje Superbet Chess Classic Romania 2024 opět skončilo remízou všech pět partií. Hráči zatím sehráli čtyřicet partií, z nichž 34 skončilo remízou, pět partií vyhráli bílí, jednu černý. Celkové procento remíz v osmi kolech je poměrně vysoké, 85 %.
Víme, proč se tolik remizuje .
Možná mě dnes ráno napadlo řešení „remízového problému“ , možná je můj nápad hloupý. Zkoušejí se různé věci, ale zatím neúspěšně. Nápad hrát v případě remízy další partie zrychleným tempem mi nepřijde dobrý, protože mnozí pak berou takový turnaj jako turnaj zrychleným tempem, v němž rozhodující partii předchází „nutné zlo“, tedy partie klasickým tempem .
Známe turnaje, kde se za vítězství dávají tři body, za remízu jeden bod. To funguje o něco lépe, ale neřeší to vše.
Co kdyby se změnilo bodování za partii ještě trochu jiným způsobem?
Výhoda bílých figur sice není extra velká, ale přece jen bílý zahajuje hru a tím vlastně do jisté míry určuje její směr. Všichni víme, že pokud se v partii vyrovnaných hráčů zaměří bílý na remízu, jen těžko s tím může černý něco dělat.
Řešení vidím v „dokopání“ bílého k větší bojovnosti . Vím, že ani za bílého není jednoduché vyhrávat, ale jako bílý má o něco větší šanci snažit se o výhru.
Bral bych remízu jako malé vítězství černého. Tím jsem se dostal k titulku článku.
Proč ještě nikdo nezkusil (nebo o tom jen nevím?) bodování: tři body za výhru v partii, při remíze dostane bílý půlbod, černý, jako „malý vítěz“ jeden bod?
Jistě se najde někdo, kdo mi bude oponovat, že to není spravedlivé, že by se pak vyplatilo mít v turnaji vícekrát černé. Nebo že černý získá díky riskantní hře bílého malou výhodu a bude to on, kdo nebude usilovat o výhru .
Souhlasím, ale ani současný systém není spravedlivý. Teď je (malou) výhodou mít v turnaji vícekrát bílé.
V předposledním kole turnaje Superbet Chess Classic Romania 2024 předvedli hráči bezchybné výkony. Když se dívám na serveru lichess.org na přesnost jejich hry (= zjednodušeně: do jaké míry se shodují jejich tahy s tahy šachového motoru), tak ve čtyřech partiích mají obě strany přesnost 99 % , jen v partii Gukesh – Giri se hráči nevýrazně odchýlili od „normy“. Gukesh udělal jeden nepřesný tah (přesnost „jen“ 97 %), Giri se liší od stroje o dvě procenta (98 %).
V partii Vachier-Lagrave – So se moc nedělo. Byl to spíše černý, kdo se pokoušel hrát na zisk nějaké výhody, ale když se vyměnily dámy, bylo jasné, že partie skončí remízou.
Partie Firouzja-Nepomňašči měla trochu jiný náboj. Černé figury byly ve střední hře aktivnější a bílý musel vynaložit veškeré úsilí, aby vyřešil problémy se slabými pěšci na královském křídle. Firouzja vše zvládl na jedničku.
Gukesh v partii s Girim obětoval pěšce za dvojici střelců a lépe postavené figury s nadějí na aktivitu na královském křídle. Černý jezdec se „zatoulal“ na pole h4, kde sice nestál ideálně, ale bránil bílému v rozvinutí případných aktivit na tomto úseku. Možná se Giri mohl pokusit převést jezdce na lepší pole, ale tím by „riskoval“ , že i bílý se dostane k nějaké protihře. Giri riskovat nechtěl, opakovala se pozice.
Caruana měl s Praggnanandhou o chloupek lepší pozici. Po malé zápletce s výměnou většiny lehkých figur se vyjasnilo a bílý mohl zkoušet „olizovat“ pěšce na dámském křídle. Caruana místo toho zvolil výměnu svého d-pěšce za soupeřova c-pěšce a remíza na sebe nedala dlouho čekat.
Domácí hráč Bogdan Daniel Deac má jako jediný účastník turnaje rating pod 2700. Dalo se čekat, že se jej budou všichni pokoušet porazit . Povedlo se to Caruanovi a Gukeshovi, ale jinak si rumunský hráč vede velmi dobře. Všichni s ním hrají do vyčerpání všech možností, takže Deac musí dřít v každé partii.
Nodirbek Abdusattorov jej přes čtyřicet tahů zkoušel zlomit v rovné koncovce, marně.
Výsledky osmého a los posledního kola:
Odkazy:
Web GCT
Pravidla turnajů GCT
Pravidla Grand Chess Tour
Výsledky na chess-results
Online partie na chess.com
Online partie na lichess.org
Komentované přenosy na YT kanálu Saint Louis Chess Club
Když už bojovat s remízami, proč vymýšlet nová komplikovaná řešení, a nepodívat se raději dále do historie, co už vymyšleno bylo? Problém remízy řešili už průkopníci šachu v době, kdy turnaje teprve vznikaly. V Paříži 1867 vymysleli hrát každý s každým oběma barvami se započítáváním remíz jako proher pro oba hráče. Jak jednoduché a elegantní, nic nedonutí hráče k bojovnosti více, než když remízou prohrají oba a nikdo nebude zvýhodněn. Můžeš Luboši šachu prospět a vyzkoušet pařížský systém v Karviné.
pro mě dosud neznámá kapitola z historie, ovšem skutečnost, že šlo o pravděpodobně jediný silný turnaj, kde byl tento systém zkoušen, dokazuje, že je slepou uličkou, stejně jako třeba při remíze odehrát novou partii, v témže roce bylo v Dundee použito klasické bodování, tedy půlka za remízu, které je i dnes tím nejobvyklejším.
Ano, remíza se dá brát i jako prohra obou , ale není remíza jako remíza, proto mi to přijde „trochu“ nefér.
Představ si třeba, že dva hráči hrají od začátku agresivně na výhru, oba útočí proti soupeřovu králi a pak v jedné chvíli jednomu z nich „dojdou náboje“ a zjistí, že pokud nevynutí věčným šachem remízu, prohraje.
V takovém případě by mělo platit známé: Lepší půlka nežli nulka 😉
A proto měli v té Paříži 1867 odvetu, hráli na 2 partie Jasně, v dnešní době už asi nereálné, bo není čas Ten 3-0.5-1 zní taky moc zajímavě a mohl by se ujmout, ale to by chtělo pak mít sudý počet kol, není na to software, je otázka, jestli se by ten turnaj šel poslat na hodnocení FIDE a samozřejmě pořešit i další technikálie, v kterých se ani nevyznám Ale pošli ten systém bodování Luboši na FIDE, aby se jednou v budoucnu nazýval po tobě a to myslím vážně.
Sudý počet kol by byl ideální, ale i dnes se hraje na lichý počet kol a někteří mají vícekrát bílé.Na rating by se to počítalo stejně jako teď, tedy výhra, prohra, remíza. Ale mohlo by být zajímavé upravit i výpočet ratingu a i tam přidávat plusy za remízu černými 🙂
Taky pravda. Ale abychom byli pregnantní , byl by tu jeden zásadní rozdíl. Pokud by skončily v turnaji všechny partie remízou, tak u klasiky je jedno, jestli je lichý nebo sudý počet kol, všichni budou mít stejně bodů. Zatímco u systému Zimniok by u lichého počtu kol byli na tom lépe ti, kteří by měli vícekrát černé. Když máme ten pohodovější letní a prázdninový čas, ještě mě jako variace napadl systém 3-1-1.5, což sice taky neřeší lichý a sudý počet kol, ale lépe by se možná mohla dohánět případná ztráta
Právě kvůli těm remízám to navrhuji . Nestačilo by: „Dejme si to všichni za remízu a vyhraje ten, kdo porazí nejslabšího.“
A aby byl sudý počet kol, bohatě by v uzavřeném turnaji stačilo vzít lichý počet hráčů.
V openech je to něco trochu jiného, tam se obvykle bojuje i tak, ale ani tam by to asi nijak nevadilo. Teď může mít v posledních kolech hráč (nejen ten, který bojuje o cenu ) třikrát stejné barvy. Je výhodou, když máš v sedmém až devátém kole třikrát bílé?
Je a podle mě je to pořád větší výhoda, než by byla výhoda mít při bodování 3-0.5-1 třikrát černé.
Nepárny počet hráčov na uzavretom turnaji je nevýhodný z viacerých dôvodov:
Počet kôl je rovnaký, ako keby tam bolo o jedného hráča viac.
Jedno kolo by vždy jeden hráč nehral.
No z hľadiska tejto pauzy by boli niektorí hráči znevýhodnení, je rozdiel pauzovať uprostred turnaja a v prvom alebo poslednom kole.
Priebežné poradie by bolo ovplyvnené tým, že by nemali všetci hráči odohraný rovnaký počet kôl.
Ještě zajímavější by bylo zavést 3-0.5-1 v soutěžích družstev .
Neodstranilo by to sice domluvené remízy (osm remíz, dnes 4-4, pak by to bylo 8-8), ale kapitáni týmů by si jistě rozmysleli, jestli by dovolili hráči, který má bílé figury, dát partii někdy kolem desátého tahu za remis .
Ak uvažujeme švajčiarsky systém, ten sa môže hrať aj na párny aj na nepárny počet kôl.
Pri párnom počte kôl, napr. 8, má veľa hráčov 5 krát biele či 5 krát čierne.
Pri nepárnom počte, napr. 9, majú skoro všetci hráči na konci „rozdiel farieb“ len 1, no hráč bojujúci o ceny má výnimku a môže mať rozdiel až 3, teda 6 krát biele alebo 6 krát čierne.
A tiež je rozdiel mať čierne v prvom kole, keď majú silnejší hráči „povinnú výhru“ a v neskorších kolách.
To sice může, ale právě problém s rozložením barvy figur je dobrým důvodem, proč se drtivá většina „švýcarů“ hraje na lichý počet kol.
Práve tie problémy s farbami som sa snažil popísať.
Niektorí si chybne myslia, že pri 8 kolách švajčiarskeho systému budú mať na konci všetci odohrané 4 partie bielymi a 4 čiernymi.
No nie je to tak, veľa hrácov môže mať aj 5+3 a 3+5.
A aj nejde aplikovať výnimku na posledné kolo, kde môže mať hráč hrajúci o ceny rozdiel vo farbe ±3.