Beethoven a jeho „Devátá“
Devátá symfonie od Ludwiga van Beethovena patří asi mezi nejznámější skladby vážné hudby. Známe to: Ta-ta-ta….Tá…. “ 😀 .
Devátá partie se stala prakticky osudovou vyzyvateli v zápasu o titul mistra světa Janu Nepomňaščimu.
Prohrál a je téměř rozhodnuto.
Nepo zkusil změnit styl. Místo 1.e4 hrál v zahájení 1.c4, hrála se anglická. Už brzy po zahájení se ukázalo, kdo má jaké zkušenosti s tímto zahájením.
Oba hráči sice tahali podle teorie, ale záhy se ukázalo, že jen jeden dobře ví, co dělá.
V 18.tahu si Carslen opravil jezdce, což bylo vidět i na videu, a hned se vyrojily spekulace, že se dotkl figury a měl by s ní tedy táhnout. Na videu to tak možná vypadalo a skalní příznivci Nepa by na to i přísahali , ale Carlsen jen opravil špatně postaveného jezdce.
Nepo až příliš toužil zvítězit. Zaměřil se na zisk materiálu a tvrdě si šel pro pěšce na b7.
Získal ho, ale vlastně se hned ukázalo, že jej musí zase vrátit. Pozice by byla přibližně rovná, ale v partii se tak nestalo. Nepo se pokusil chamtivě pěšce držet (27.c5??) a přišel přitom o figuru.
Je pravděpodobné, že tím přišel i o celý zápas, protože Carlsen vede o TŘI body a vzhledem k tomu,. že prohrává jen výjimečně, je možná zápas rozhodnut.
Po devíti partiích vede Carlsen o tři body a pokud by se Nepomňaščimu podařilo „přečúrat“ (omlouvám se za toto slovo ) osud, stal by se asi slavnějším než mnozí akční hrdinové. I Chuck Norris by pak mohl závidět .
Dnešní partii komentovali GM Štěpán Žilka a GM Martin Petr. Opět na vysoké úrovni a opět výborný přenos .
Zítra se můžeme těšit na komentáře Štěpána Žilky a Vlasty Babuly.
Komentáře proběhlých partií si můžete pustit i ze záznamu na Youtube šachy.cz .
Nepo je hodně psychicky nalomen, dokáže ruský bohatýr ještě zvednout hlavu?
Odkazy:
Oficiální web mistrovství světa
Youtube kanál šachy.cz s online přenosy
Program ctsport.cz s online přenosem od 13:30
Partie online na chess24.com
K té symfonii . Opravdu nejsem znalec vážné hudby a od Beethovena znám jen Devátou a Osudovou.
Ona totiž ta věta měla být původně takto:
———————–
Devátá symfonie od Ludwiga van Beethovena patří asi mezi nejznámější skladby vážné hudby.
Devátá partie se stala prakticky osudovou vyzyvateli v zápasu o titul mistra světa Janu Nepomňaščimu. Známe to: Ta-ta-ta….Tá…. “ ? .
Prohrál a je téměř rozhodnuto.
———————–
Po sepsání článku jsem vložil na špatné místo větu: Známe to: Ta-ta-ta….Tá…. “ ? .
To je tak, když si někdo hraje se slovíčky a nedává pozor, kam co píše . Ale kajícně přiznávám, že melodie Deváté se mi z hlavy vykouřila už dávno, takže si sypu popel na hlavu a omlouvám se milovníkům vážné hudby za svou neznalost.
10. partie, to je nějaká parodie na sportovní klání? Já tedy jako sázkař jsem zatím spokojený, mám vsazenou remízu, ale myslím, že tohle už Nepo přehání, je to nedůstojné … Ale jo, pak plačte, že v šachu je málo peněz …
Parodií je Sofijské pravidlo . Do 40.tahu je zakázáno nabízet remízu.
Ne, tak jsem to nemyslel. Mě zaráží ten jeho přístup od úplného začátku této 10. partie. Prohrává -3, 5 partií do konce, z toho má 3x černé, takže i kdyby 2x vyhrál s bílými, tak i černými musí aspoň jednou vyhrát. A co vidíme? Ruskou, kterou pak v podstatě bez zájmu „odblicá“ do remízy. To je neuvěřitelná neúcta k fanouškům, divákům, sponzorům. Fraška jménem 40 tahů, to je pak ještě jiná písnička.
Ono hrát černými na výhru proti tak silnému soupeři je dost těžké. Už nevím, kdo prohlásil, že za rychlou remízu (na vrcholové úrovni) vždy může bílý, ale v praxi srovnatelně silných hráčů světové špičky to tak víceméně je. Násilnou hrou černými by vyzývatel v dané situaci mohl zápas zkrátit (ještě) o jednu partii, takže diváci by si nepomohli. Sice jsem černými porazil nějaké špičkové hráče, ale zpravidla to bylo v partiích, kde sami hráli na výhru a směřovali do složitějších pozic, kde jsem i já měl více šancí bodovat.
Dobře, beru. Nicméně podle mě to prostě neúcta je. Aspoň pokus, aspoň trochu tomu zázraku jít naproti. Ale tohle? Nemám moc rád příměry, ale třeba v hokeji, ČR vs Kanada, prohráváme 5 minut před koncem 0:3. No a ČR si bude za svou brankou přihrávat doleva doprava doleva doprava? Co by na tohle pak novináři a fanoušci psali, co by říkali? Jak by na to reagovali diváci na stadiónu, u Tv? Ne, takhle se nebojuje.
On je asi hlavní problém v tom, že když soupeř má puk, často je nejrozumnější se bránit a doufat, že se k nám iniciativa brzy zase vrátí. A puk na začátku nemá černý. Ve chvíli, kdy v klasické partii má bílé špičkový velmistr, který partii založí solidně a hraje ji dobře, může násilná hra černými nadělat více škody než užitku. Podle mne nebyly Janovy šance na úspěch v zápase o nic vyšší před touto remízou, než po ní. (Když tedy vezmu v úvahu to, že se Magnus rozhodl ji hrát solidně a nehledat dobrodružství.) Vzpomínám si, jak jsem před lety vůbec nemohl porazit GM Miloše Jirovského, který měl tehdy rating přibližně o 100 nižší, ale zejména bílými byl téměř neprůstřelný. Násilná hra občas vedla k mým porážkám. Od té doby se teorie rozrostla a remíz ve velmistrovském šachu spíše přibylo. Magnus je světová jednička, má výbornou formu, skvěle zná teorii a v pěti zápasech o mistra světa zatím prohrál 2 partie. Kdyby proti němu Jan zvolil nějaké boční zahájení, spíše by prohrál ještě jednou, což by prakticky znamenalo konec zápasu. V rapid šachu nebo v bleskovkách by to bylo něco jiného, ale tady byl zápas po 9. partii v podstatě rozhodnut. (I když občas se dějí i naprosto nečekané věci.)
Ten příměr s hokejem byl myšlený tak, že puk nemá soupeř, ale ten tým, který prohrává. Nicméně v hokeji pak existuje něco jako aktivní napadání, druhá možnost je pak ta, že zalezu před svou branku a čekám … jenže tak se zápas zvrátit prakticky nedá.
Citace: „Podle mne nebyly Janovy šance na úspěch v zápase o nic vyšší před touto remízou, než po ní.“
Pokud jste to před 10. partií viděl tak, že je na 100 prct rozhodnuto, respektive že šance Nepa na titul jsou přesně 0.000 prct, tak je Váš výrok pravdivý. Pokud ale před 10. partií existovala alespoň mikroskopická šance pro Nepa, třeba to 0.001 prct, tak se tou remízou ta šance samozřejmě ponížila. Upřímně: tímhle jste mě šokoval.
Beru to tak, že za stavu 6:3, kdy Magnus byl rozhodnut hrát desátou partii bílými solidně, neměl Jan o nic menší šance než následně za stavu 6,5:3,5. Magnus před časem dokázal odehrát sérii cca 120 klasických partií bez prohry, z toho většinu proti těm nejlepším. Mezi ně patří i Jan Něpomňaščij, ale jeho šance vyhrát černými proti soupeři, který je ve formě, je výborně připraven a nadto odhodlán hrát partii solidně, byly mizivé. Nemyslím si, že by Janovy šance po 9. nebo 10. partii byly nulové, ale v obou případech byly podobně malé. Nevím, proč a jak bych měl určovat, kolik setin procenta to bylo po deváté partii a kolik po desáté.
To nemusí být neúcta (a asi ani není). Spíše to odráží jeho duševní rozpoložení.
Samozřejmě že to neúcta je, vždyť je to profesionál, je to jeho práce. A jestli se nezodpovídá nikomu jinému, tak sponzorům určitě ano.
On je placený za celkový zápas, ne za každou jednotlivou partii. Vás v práci taky finančně ohodnocují za výkon v každé jednotlivé hodině, že tak blbě kecáte? Ať se vám to líbí nebo ne, tady jde v první řadě o titul mistra světa, na který už člověk nemusí dostat další příležitost, tomu je podřízeno všechno, a Nepo sám nejlépe ze všech usoudí, na jak vážný boj se daný den cítí. Asi každý normální člověk pochopí, že musí být po dvou tak strašných zkratech otřesený, třeba prostě potřeboval dva dny na vzpamatování se navíc, než se pokusí o zázrak. Byl byste snad raději, kdyby namísto pořádného boje odloženého o dva dny raději dostal dneska zaplaceno za třetí zkrat?
Vždyť to píšu, prostě se nedivte, že diváci tak nějak nejsou … No a moje zaměstnání? Můžete si o tom myslet co chcete, nicméně já narozdíl od těch dvou pánů, co tam potahují figurkama, vytvářím, byť asi minimální, ale přece jen nějaké ty hodnoty. A od toho jsem placen. Ale tak chápu, že na to můžete mít jiný názor. Já ale ten váš, navíc navýsost konfrontační, nesdílím. A rozhodně bych vám nepřál, až třeba pojedete autobusem, aby ten řidič pracoval tak, jako ti dva dnes tahali těma figurkama. A rozhodně ne tak, jak Nepo zatím odehrál tento zápas.
Ježiši opravte si to!!! Tohle bych čekal tak od Koutného, ale ne od vás 🙁 Devátá synfonie je Óda na radost. Ta – ta -ta -tááá je pátá synfonie (Osudová)!
Já myslím, že je to již v komentech opraveno. Homunkulus, níže v komentářích, napsal celý notový part Ódy na radost, tedy evropské hymny s puntičkářskou přesností: „Tá-tá-tá-tá tá-tá-tá-tá tá-tá-tá-tá tá … ta-tá …“. Napsal to tak precizně, že jsem si i stoupnul. Tím bych to nechal za vyřízené.
Nejmenovaný, sprostý podezřelý z nejmenovaného webu totiž nemá hudební sluch a ještě by tuto symfonii ukradl, napadl by Beethovenův server a vydával by symfonii za vlastní…
Vlastně ve výsledku to tak úplně puntičkářská přesnost není. Úrčitě bych to nenazval partem – tedy notovým zápisem pro jeden nástroj, říkejme tomu třeba motiv. Rytmicky „Tá-tá-tá-tá tá-tá-tá-tá tá-tá-tá-tá tá … ta-tá …“ není dobře. Ve skutečnosti to je: ,,Tá-ta-tá-ta-tá-ta-tá-ta-tá-ta-tá-ta-tá-ta-tá“ Můžete se podívat zde, lichá nota je prostě delší: https://ibb.co/64Kr2rJ
K symfonii 9 říct, že je to je Óda na radost je velice hrubé k Beethovenovi. Jedná se o monstrozní dílo (celým názvem Symfonie č. 9 d moll, Op. 125 „S Ódou na radost“) která právě končí tímto sborem (který spíš Beethoven považoval trochu za přídavek, rozhodně ne páteř synfonie – vždyť i Verdi namítal, že z hudbnického hlediska je to nejméně povedený motiv synfonie). Nicméně to je až poslední část z více než hodinové skladby. Pokud bychom měli charakterizovat skladbu tak jak osudovou, začátečním motivem Ta-Ta-Ta-Tá, která celou synfonii provází, bude to Tja da dam – Tja da dam – Tja da dam (s postupným klesáním výšky skupinky not), tento motiv je mezi hudebníky znám svou podobností k ladění nástrojů.
Správný název 9. Beethovenovy symfonie je „Óda na radost“ což Vašemu příspěvku dodává zcela nový rozměr, Luboši
S Vaším komentářem, že se Nepo až příliš snažil zvítězit, nemohu souhlasit. Možná to tak vypadalo z pohledu na pohybující se figurky na virtuální šachovnici, ale při pohledu do hracího sálu bylo vidět, že Nepo byl snad polovinu času pryč ze židle.
Správný komentář je tedy: „užraly ho nervy!“
Je to škoda, protože čistě šachově jsme mohli vidět pro Carlsena soupeře, který by ho mohl i mírně převyšovat. Své šance v předchozích partiích nevyužil a pak se psychicky zhroutil.
Škoda, začátek zápasu Nepovi vyšel parádně (podle mě), druhá hrůzostrašně (podle výsledku) …
Podstatné je, jestli na dotknuto-táhnuto trval sám Nepo, který je tím, kdo měl být poškozen. Netrval, dokonce ani nebyl u šachovnice, i když ji nepochybně sledoval z odpočinkové místnosti na obrazovce. Jestliže on ani ve své těžké situaci necítil potřebu toto řešit, proč by měl kdokoliv jiný? Třeba teď alespoň nebude od šachovnice tolik odcházet. Magnus by si zase v přítomnosti soupeře jistě dával větší pozor.
nechci prudit, ale to není otázka pro nepa, ale pro rozhodčího, to není dětský open,… já bych to uzavřel, Magnus opět ukazuje svou hrou, že Nepa převyšuje, a to výrazně, takže bych to klidně přešel,… jen je pro nás škoda, že to není dramatictejsi, tak aspoň… J’adoub?
No nevím, jaké je aktuální přesné znění oficiálních pravidel FIDE, nikdy jsem neměl rád přílišné slovíčkaření, ale neřekl bych, že smyslem existence rozhodčího je do hry vstupovat, pokud ho o to hráč nepožádá.
souhlas, zní to rozumně
ten jezdec stál tak, že nebylo potřeba opravovat, navíc Magnus toho jezdce neopravil ani o desetinu milimetru, pouze se ho dotknul, myslím si, že pokud nikdo neslyšel formulku opravuji, pak s ním měl hrát, … bylo mnoho případů, kdy chtěl někdo opravit figuru a jen zapomněl říct, pak s ní musel táhnout nebo sám o sobě s ní férově táhnul, jednoznačně kontroverzní moment
Konroverzního na tom nic nebylo. Formulku „jadoube“ Nepo nemohl slyšet, jelikož v ten moment nebyl v hrací místnosti. To na něj měl Magnus hulákat, aby to slyšel i na záchodě či kde v ten moment byl?
a tu ruku po té „opravě“ ukazoval Magnus komu? Nepovi na záchodě?
Fakt nevím jak se má správně zachovat. Nicméně to byl ostudný výkon Nepa, měl by více sedět u šachovnice, to v každém případě…a Magnus zcela zaslouženě vítězí a vede v zápase o tři body, jen si prostě myslím, že to byl kontroverzní moment a sám Magnus to ví, jinak by nemáchal s tou rukou, jako že opravuje figuru.
Škoda, že musím narušit hezké přirovnání, ale „Ta-ta-ta … Tá!“ je pátá. Devátá je „Tá-tá-tá-tá tá-tá-tá-tá tá-tá-tá-tá tá … ta-tá …“
Asi ano. Nejsem znalec .
Ale to neva.