Doživotně?
Napadlo mě to v závěru loňského roku, když jsem zjistil, že mi opět propadla třetí třída rozhodčího 🙂 . Jsem si vědom, že tímto textem nic nezměním, ale nedá mi to a potřebuji se „vybrečet“ 😀 .
Jednoduchá otázka, na kterou existuje zdánlivě jednoduchá odpověď.
Proč se musí rozhodčí stále dokola školit?
Odpověď se přímo nabízí.
Aby se seznámili se změnami v pravidlech.
V pořádku, je to logické.
Jenže já mám o této logice pochybnosti .
Jak často a v jakém rozsahu se mění pravidla?
Opravdu je nutné, abych každých několik let znovu absolvoval školení nebo seminář? Nestačilo by, kdybych se jen seznámil se změnami v pravidlech a pak v testu dokázal, že všemu rozumím?
Přijde mi to absurdní. Změní se třeba pravidlo, že za nemožný tah nedostává protistrana dvě minuty, ale jen jednu minutu, jinak zůstávají pravidla v platnosti, ale končí vám třída rozhodčího, takže šupajdíte na seminář, kde jste o tom po několikahodinové přednášce informováni.
Přitom rozhodčí, kterým třída nekončí, se o podobných změnách většinou vůbec ani nedozví, protože pravidla pravidelně nestudují a „rozhodují“ leda tak maximálně nějaký mistrák okresního přeboru (= jsou uvedeni v zápisu jako rozhodčí ).
Jsou rozhodčí dobří a špatní. Jaký vliv má na kvalitu rozhodčího opakovací seminář nebo opakování školení?
Podle mě žádný.
Špatný rozhodčí zůstane špatným rozhodčím i po dvaceti školeních, dobrý bude dobrým rozhodčím i po samostudiu.
Proč musím obětovat několik hodin života a proč nemohu jen na dálku (například e-mailem) absolvovat test? Jistě, mohl bych přitom „švindlovat“ a nahlížet do pravidel, ale vždyť to často dělá při své práci i rozhodčí .
Co je na tom špatného? Nic.
V souvislosti s tím mě napadlo:
Proč třeba nemusí své „znalosti“ a „dovednosti“ prokazovat i hráči? Teorie šachové hry, a myslím kompletní hry, nejen zahájení, se mění mnohem rychleji než pravidla.
Kdysi, a je to opravdu už hodně dávno, platilo, že výkonnostní třída byla hráči jen propůjčena na dobu určitou, mohu-li to tak napsat. Pak musel hráč svoji třídu buď obhájit, nebo mu byla odňata a spadl o stupínek níž, přičemž platilo, že nižší stupeň už měl doživotně. Tedy mohl postupovat výše, ale nemohl spadnout ještě níž.
Příklad: uhráli jste KM (kandidát mistra), ale končí vám platnost. Buď svou třídu obhájíte, nebo se z vás stane I. VT a níž už nemůžete jít.
Tohle ustanovení mi přišlo celkem logické a správné (až na to doživotní „nepadání“ níže ).
Překvapuje mě, že něco takového už dávno nepřišlo od FIDE.
Mohl by to být slušný zdroj dalších příjmů a částečně by to možná i zastavilo inflaci titulů.
Jsi velmistr, ale už delší dobu (řekněme třeba dva roky) máš rating pod 2500? Neuhrál sis znovu normu?
OK, tak už nejsi velmistr, ale jen mezinárodní mistr.
Stejně tak by se dalo postupovat i s dalšími tituly a třídami.
Už slyším nesouhlasný názor, že GM je stále GM, i když má nízký rating, protože šachu rozumí jako GM a nikoli jako IM nebo FM . Mohu s tím souhlasit, ale taky nemusím: když titulovaný hráč nemá dlouhodobě požadovanou výkonnost, pak by měl být toho titulu, nebo výkonnostní třídy, pozbaven.
Nebo možná jinak: neodebírat titul, ale takového hráče nepočítat mezi titulované pro účely zápočtu, tedy pokud se zúčastní turnaje, kde se dá plnit norma.
Musí-li rozhodčí prokazovat svou způsobilost, nemělo by tomu tak být i u hráčů?
Nebo taky naopak. Jestliže u hráče platí, že jednou získal titul (nebo výkonnostní třídu) a „rozumí tomu“ stále stejně dobře, proč by totéž nemohlo platit i u rozhodčích?
Mělo by se měřit všem stejně, hráčům i rozhodčím.
Mohu-li být doživotně kandidátem mistra, byť budu mít rating třeba 1200 , proč nemohu být doživotně rozhodčím 3. třídy?
Nutnost doškolování bych asi nerušil, člověk nikdy neví vše 100% a aspoň si nějaké pravidla připomene, což by asi jinak neudělal. Udělat 3. třídu rozhodčích online ale považuju za vcelku rozumnou volbu. Stejně rozhodčí těchto tříd rozhoduje většinou jen KP a dolů.
Na druhou stranu bych mohl argumentovat školeními trenérů, které od zavedení online školení neprobíhají dobře.
Kdysi probíhala školení trenérů 3. třídy a 4. třídy několikrát do roka a například na školení, které jsem absolvoval ve Frýdku-Místku jsme se téměř nevlezli do místnosti.
Vloni proběhlo jediné školení na 3. třídu trenérů (https://www.chess.cz/komise-sscr/trenersko-metodicka-komise/skoleni-treneru/), toho jsem se účastnil taky, bylo nás tam 5. Můžete namítat, že většině lidem stačí 4. třída trenéra a kdyžtak se dovzdělá. Ale v tom případě můžeme třídy trenérů úplně zrušit a říct, že každý ať se vzdělá podle svého uvážení.
Pokud tento trend bude pokračovat, tak k tomu spějeme. Protože i kdyby někdo chtěl vyšší třídu, tak se k ní nedostane, protože školení bude vždy probíhat někde v Jizbici pod Blaníkem nebo v termín, který mu nebude vyhovovat.
Ale já nechci rušit žádná školení, ani rozhodčí, ani trenéry .
Jen mi přijde neproduktivní sedět někde kvůli úspěšnému absolvování testu osm hodin.
Moje představa:
vydat online materiály (klidně i trenéři) a nauč se to, jak je libo, ale pak přijeď na test, který musíš absolvovat. Ale u těch rozhodčích III. třídy bych opravdu udělal OPAKOVACÍ (první test ne) online testy, protože, jak píšeš, třída je jim hlavně k tomu, aby „pískali“ zápasy od KP dolů.
jasně, v dnešní ONLINE době je to velký přežitek, poslat materiály (soubory), studium, test (opakovací online), zvláště pro 26. třídu rozhodčího je to OK
jestli chceš mít rozhodčí, trenéry, bafuňáře, měl bys mít pro ně náležitý servis, stejně jako pro hráče
S článkem kolegy Zimnioka v podstatě souhlasím, zbytečnost rozhodčích již před takovými dvaceti lety vtipně zdůvodnil prof. Jiří Veselý. Něco o tom najdete v jeho posledních knihách. Již léta pozoruji – Co FIDE činí, to šachům jen škodí. Ale to je názor „propadlíka“ ve všech kvalifikacích (trenér, rozhodčí) a staromilce. A teď rozdávám svoje (i tak již jen na úrovni roku narození) mezinárodní Elo podobným amatérům v KP dvojce a MP, kde se ani nemusí vést partiová dokumentace, na rozdíl od KP I a výše. Tož tak…
Zdravím. Určitě je zde myšlenka na něco podobného, co máte na mysli. Proto byste na semináři rozhodčích měl absolvovat test zaměřený především na změnu pravidel. Stejně tak by celý seminář měl být souhrnem změn (oproti školení, kde by se mělo probrat víceméně všechno) – bohužel často se složí seminář a školení do jednoho srazu a starší rozhodčí pak poslouchají to, co slyšli milionkrát (to je ale záležitost krajských svazů, jak si to uspořádají). Pokud by byl seminář nárazově při změně pravidel, tak bychom se asi taky nikam nedostali – soutěžní řád se mění co rok, pravidla zhruba stejně jako platnost třídy, ale už se taky měnila po roce. Ale úplně neříkám, že to není špatný nápad. Důležité ale je, aby rozhodčí na semináře chodili, chodili a chodili. I když něco znám, na školení mi dojde, že se to pravidlo přece jen třeba někde chová trošku jinak, jak jsem si myslel a výměna názorů během diskuze je také důležitá. Doby, kdy se dávala za zásluhy ústřední třída už jsou pryč, třída byla zrušena, právě protože spousta těchto rozhodčích úplně pravidla zapomněla. Třída FA/IA jsou doživotní, s tím, že aby rozhodčí mohl rozhodovat turnaje na normy, musí aktivně rozhodovat, nebo po pauze absolovovat Refreshing Course. Myslím, že problém s hráčskými tituly, na který narážíte, je ten, že kdyby sem přijel někdo z veteránů na simultánku teď, když už šachy soutěžně nehraje, jako třeba Kasparov nebo Spassky, tak bychom mu museli před jmenovku dát třeba IM, nebo i něco horšího. Zkrátka je FIDE názoru, že co hráč zvládl, na to se nezapomíná.
Chápu a rozumím.
Přesto…
Myslím si, že by nebylo od věci zvážit online testování rozhodčích III. třídy podobně, jako se udělal online kurs trenérů IV. třídy. Nenalhávejme si, že jim školení něco dá 🙂 . Většinou to bývá „jedním uchem dovnitř, druhým ven“ a když se pak u zápasu dohadují s hráči („Jsem školený rozhodčí, tak mám pravdu!“) stejně nakonec sáhnou po pravidlech, jako by to udělali i při online testování 🙂 .
Začnu ohledně sáhnutí po pravidlech: to není nic špatného, je to mnohem lepší než rozhodnutí tipnout a třeba bude špatně. Prošel jsem testy R2, R1 a FA (to poslední online) a ve všech jsme mohli materiály používat, což je dobře, ale byl omezený časový limit, což trochu simuluje samotnou pozici rozhodčího, který musí velice rychle reagovat na případnou reklamaci, kromě toho jsme měli především v posledních dvou jmenovaných testech hodně otázek typu něco se děje… má rozhodčí zasáhnout nebo ne? jak? a tady pokud rozhodčí to pravidlo nezná, tak ani nemá, co hledat. A celá pravidla pročíst nestihne – takže se může akorát ujistit, že to tak je. Takže to je v pořádku. Problém s porovnáním školení trenérů je ten, že kdo chce být trenér, tak to školení mu dá nějaký přehled o tom, jak by to měl dělat dobře, dělá to pro sebe a pokud to nedodrží, tak asi nebude mít dobrou poptávku. U rozhodčího ale reálně hrozí, že pokazí zápas a tady se bojím, že by v některých oddílech prostě byl jeden funkcionář, který by to ostatním v oddíle naklikal. Možná by se to dalo udělat tak, že by narozdíl od přednášek, které by si mohli pustit kdykoliv, test probíhal v určitém čase a někdo z krajské komise by hráče kontroloval na kamerách (na FA semináři jsme během testu museli mít zapnutou kameru celou dobu a nikdo další nesměl být v místnosti). To je ale na úplně jinou debatu a hlavně si nejsem jistý, zda by o to měly kraje zájem a kapacitu.
Celkem dobrá připomínka, ale i kdyby jim to někdo naklikal, nebylo by to o nic horší, než je současný stav .
Vzpomínám, jak jsem se v „pravěku“, coby hráč (ani kapitán, ani rozhodčí), dohadoval s domácím kapitánem nejmenovaného týmu v nejmenované nízké soutěži.
Kapitán volal domácímu hráči, který zaspal: „Nemusíš vůbec chodit. Oni nemají poslední desku. Máš bod.“
Naše diskuse u cigára končila druhým telefonátem: „Víš co? Raději přijď a spěchej! Je tu nějaký k*kot, co si myslí, že zná pravidla, tak ať se zbytečně nehádáme.“ 😀