Halloween gambit – figura je figura
Jistě, gambit se dá odmítnout, ale jak se říká: „Hloupý kdo dává, hloupější kdo nebere.“ Když dává bílý zadarmo jezdce, není důvod nenechat si ukázat, co za to vlastně má.
Popravdě řečeno, moc toho nemá . Kromě pohledu na potícího se soupeře (nebo vysmátého) má „jen“ tlak na černou pozici. Ovšem ten může být někdy dost nepříjemný.
Po tazích 1.e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Jc3 Jf6 4.Jxe5 Jxe5 5.d4 mnoha ústupovými poli černý jezdec nedisponuje. Vlastně jen má jen dva rozumné ústupy: 5. … Jc6 a 5. … Jg6.
Jistě, může ustoupit i 5. … Jeg4, ale to je vlastně téměř okamžité vrácení figury, protože po 6.e5! De7 černý vrátí figuru a na chvíli sice získá pěšce, ale bílý jej může dostat zpět s lepší hrou.
Předem prozradím, že ze zbývajících dvou ústupů jezdce (na c6 nebo g6) je horší volbou ústup na pole c6. Černý tím uvede do pohybu lavinu bílých pěšců a stejně nakonec jezdec doskáče na pole g6 .
Ale má i jiné možnosti.
Po 1.e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Jc3 Jf6 4.Jxe5 Jxe5 5.d4 Jc6 6.d5 nemusí nutně černý jezdec zpět na e5. Může si vybrat:
(1.e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Jc3 Jf6 4.Jxe5 Jxe5 5.d4 Jc6 6.d5)
a pak má ještě jednu možnost: neustupovat, vyvinout figuru a jezdce vrátit
1/
1.e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Jc3 Jf6 4.Jxe5 Jxe5 5.d4 Jc6 6.d5 Je7
2/
1.e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Jc3 Jf6 4.Jxe5 Jxe5 5.d4 Jc6 6.d5 Ja5
3/
1.e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Jc3 Jf6 4.Jxe5 Jxe5 5.d4 Jc6 6.d5 Jb8
4/
1.e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Jc3 Jf6 4.Jxe5 Jxe5 5.d4 Jc6 6.d5 Jb4
Ani tento odskok jezdcem není dobrý. Pokud jej černý po 7.a3 vrátí (7. …Jbxd5), je to ještě v normě. Pokusí-li se však jej držet, bude muset řešit neřešitelné problémy .
5/
1.e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Jc3 Jf6 4.Jxe5 Jxe5 5.d4 Jc6 6.d5 Sb4!
Chce-li se černý vyhnout různým ne vždy příjemným zápletkám, pak toto je zřejmě nejlepší možnost. Černý vrátí materiál a zvolí-li variantu s 7. … Jxe4, dalším 8. … De7 a 9. … f5, pak má dobré vyhlídky zkusit bílého potrápit.
A příště už si po 1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Jc3 Jf6 4.Jxe5 Jxe5 5.d4 Jc6 6.d5 skočíme jezdcem zpátky na e5 (6. … Je5) ….