Halloween gambit – ke zdi!
Minule jsem nastínil dnešní téma. Po tazích 1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Jc3 Jf6 4.Jxe5 Jxe5 5.d4 Jc6 6.d5 půjdeme zpátky na pole e5 a budeme chamtivě držet figuru.
Po 1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Jc3 Jf6 4.Jxe5 Jxe5 5.d4 Jc6 6.d5 Je5 je tah 7.f4 celkem logický. Jezdec má jen jedno ústupové pole (g6) a po ústupu je nasnadě i další pokračování bílého, 8.e5, po němž budou černé figury opravdu zatlačeny ke zdi.
Samozřejmě, kdo nechce být za „Skota“, může i tady figuru na několika místech vrátit. Hned v sedmém tahu má dvě rozumné (a jednu nerozumnou) možnosti: 7. … Sd6 a 7. … Jeg4 (nerozumné je 7. … Sb4+?). Obě vedou k přibližně rovné hře.
Ale „nač stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko“, takže s vrácením klidně můžeme počkat. Pokud však někdo „trvá“ na vrácení figury, může tak učinit i později, jak je patrno z variant a odboček v hlavní variantě této větve.
Řeč je o „větvi“ s tahem 6. … Jc6 a přeskákáním na g6 . Konkrétně:
1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Jc3 Jf6 4.Jxe5 Jxe5 5.d4 Jc6 6.d5 Je5 7.f4 Jg6 8.e5 Jg8 9.d6 . Chce-li černý držet materiální převahu, pak jsou výše uvedené tahy naprosto logické a přirozené. Ani následující průběh nepotřebuje sáhodlouhé vysvětlování…
Po
1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Jc3 Jf6 4.Jxe5 Jxe5 5.d4 Jc6 6.d5 Je5 7.f4 Jg6 8.e5 Jg8 9.d6 cxd6 10.exd6 …
vzniká kritická pozice, kde má černý na výběr z několika tahů. Podotknu, že tah 10. … Dh4+ nerozebírám, protože jej pro 11.g3 Df6 považuji za ztrátu tempa černého s přechodem do varianty 10. … Df6.
1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Jc3 Jf6 4.Jxe5 Jxe5 5.d4 Jc6 6.d5 Je5 7.f4 Jg6 8.e5 Jg8 9.d6 cxd6 10.exd6 Jf6
Tah, po němž se bílý dostane do výhody bez ohledu na „dřevo“.
1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Jc3 Jf6 4.Jxe5 Jxe5 5.d4 Jc6 6.d5 Je5 7.f4 Jg6 8.e5 Jg8 9.d6 cxd6 10.exd6 Da5
Často (?) hraný tah, který však také není příliš dobrý. Smysl tahu je evidentní: zabránit tahu Jb5 a popřípadě zahrát Db4 s dobytím pd6. Bílý má tři možné odpovědi: 11.Se3, 11.Sc4 a 11.Dd4 .
1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Jc3 Jf6 4.Jxe5 Jxe5 5.d4 Jc6 6.d5 Je5 7.f4 Jg6 8.e5 Jg8 9.d6 cxd6 10.exd6 Db6
Ani po tomto tahu není nic jasné. Podle analýz a podle počítačových programů je na šachovnici přibližná rovnováha, ale pozice jsou tak dynamické, že bych za to hlavu na špalek nepoložil .
1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Jc3 Jf6 4.Jxe5 Jxe5 5.d4 Jc6 6.d5 Je5 7.f4 Jg6 8.e5 Jg8 9.d6 cxd6 10.exd6 Df6!
Ze všech možností černého v desátém tahu je toto zřejmě ta nejlepší. Tah 10 … Jf6 sice vyvíjí figuru, ale stále nechává bílého „v klidu“ a černý může mít problém s Ke8. Tah 10. … Da5 uvolňuje pole d8 pro krále a chystá napadení pd6 a pb2. Tah 10. … Db6 uvolňuje d8 a okamžitě napadá pd6 a pb2. A tah 10. … Df6? Uvolňuje d8, napadá pd6, b2 a f4. Navíc si černý stále zachovává možnost šachu po e-sloupci nebo na poli h4. Jediným „mínusem“ tahu může být to, že nebrání bílému v tahu 11.Jb5, který bývá vlastně jedinou (?) šancí bílého na protihru. Jenže po 10. … Df6 tah 11.Jb5 jaksi „nefunguje“ a bílý musí kalit vodu. Není však bez šancí. Vznikají zajímavé pozice, kde hodnocení šachového programu nemusí být zcela přesné.
Upřímně řečeno… Nevypadá to pro bílého dobře . Ale hned na začátku bylo řečeno, že tohle je spíše zábavné zahájení a navíc … proti bílému nebude sedět počítač (doufejme!), ale člověk.
Čtyři názorné ukázky z online blicání …
Příště se podíváme na okamžitý ústup na g6. Hra má pak méně forsírovaný charakter a i když vše hovoří ve prospěch černých barev, nic není tak jasné, jak se zdá být.