Ve Wiener Schachzeitungu, ročníku 1915 číslo 9 – 12 na straně 132 bylo otištěno 5 partií Josefa Krejcika (na fotografii nahoře), pod názvem Fünf Husarenpartie. V jedné z nich hrál 3.Jh3 v královském gambitu.
Tento tah se skoro vůbec neuvádí v teoretických učebnicích, přesto zaslouží určitou pozornost (hodnocení -/+ 1,0 pro Jh3 je souměřitelné s hodnocením více používaných tahů 3.d4 -/+ 1,3 a 3.Jc3 -/+ 0,85). V čísle 1 téhož ročníku je uvedena krátká analýza tahu 3.Jh3, kde černý odpověděl slaběji f7-f5. Z rozsáhlého vzpomínkového článku uvádím jen krátký úryvek a doplněnou variantu.
Tah se v praxi neujal, v průběhu století jím bylo sehráno jenom několik partií, nejvýznačnější je pak Tartakower – Grünfeld z Budapešti 1921 – viz dále.
Krejcik – W E C33
Vídeň, 1905
Výchozí pozice
1.e41…e52.f42…exf43.Nh3-/+ 1,0
3.d4-/+ 1,3
3.Nc3-/+ 0,85
3…d5 !Hodnocení Stockfishe je cca 1,0 pro černého.4.Nxf44…dxe45.Bc4
5.Qe2viz Tartakower – Grünfeld, Budapešť 1921.
5…Bc5 ?
5…Nc6bylo nutno.
6.Bxf7+ !6…Kxf77.Qh5+7…Ke7 ?
7…g68.Qxc58…Nc6
8.Qxc5+ +−8…Qd69.Qe3
9.Qg5+9…Kf710.Nh5 +−
9…Nf610.O-O ±10…Qb611.d411…Nc612.c312…Rf8
12…Rg8
13.Nd2 +−13…Bf514.Nc414…Qb515.b315…Kd716.d516…Na517.Ne5+17…Ke818.Ba318…Rg819.c419…Qa620.g420…Nxg421.Nxg421…Bxg422.Qxe4+Zde motory již hlásí mat 10. tahem.22…Kd723.Qe7+23…Kc824.Ne624…Bxe6
25…b526.Rf726…Qc627.cxb527…Qc328.Rc128…Qe3+29.Rf229…Qb630.Bc530…Qb831.b431…a632.Bd632…Ra733.bxa633…Qb634.bxa5 Jak podotýká Wiener Schachzeitung, je postavení trojpěšce na a-sloupci raritou.1–0
Článek z úvodního čísla (název Vzpomínání) zřejmě napsal Mieses. A zde je:
Královský gambit s 3.Jh3
1. Jak teoretici zdůrazňují, účelem gambitu je rychlé využití královské věže (na poli f1); v důsledku toho se zdá nelogické dobrovolně zatarasit f-sloupec vlastním kamenem (Jg1-f3);
2. nezdá se být vhodné, aby agresivní varianta omezovala svobodu dámy (na diagonále d1-h5) pomocí Jg1-f3;
Zdálo se mi, že tyto vážné důvody mluví proti praktičnosti jezdcového gambitu nebo alespoň obecně proti duchu gambitů; tendencí gambitu je
a) útok na nepřátelské centrum f2-f4 b) otevření f sloupce pro nejrychlejší možné využití královské věže s rychlou hrozbou bodu f7
c) nejrychlejší mobilizace všech sil, tedy také dámy. Proti střelcovu gambitu (3.Sc4) je zde ale hlavním problémem ztráta rošády.
Zdálo by se tedy, že tah 3.Jh3 ohlašuje zcela novou éru hry – velmi speciální způsob jezdcova gambitu – zachycuje všechny výše uvedené momenty, které vedou k útokům, a zároveň eliminuje ty pro něj škodlivé. Je ale však znepokojivé, že toto důležité pokračování nechává napospas důležitého královského pěšáka a černý okamžitě získává převahu dvou pěšců.
Výchozí pozice
1.e41…e52.f42…exf43.Nh3Internetové databáze uvádí název Eistenstein nebo Tartakower gambit.3…f53…d5viz Tartakower – Grünfeld.3…Qh4+4.Nf24…Nc6s výbornou hrou černého.4.Bc44…Qh4+5.Nf25…fxe46.Nc36…Nf66…e3 !?7.O-O7…Bc58.d48…exd39.Qxd39…Ng4 ?Lépe9…Nc610.Bxf410…Nxf2 ?10…Bxf2+11.Kh111…d612.Nb5 ±11.Qf5 !11…Nh3+ ?(Autor analýzy označil tah !!)11…Qxf412.Qxc512…Kd813.Nd5 +−12.Kh112…Rf8 ??12…Nxf4 ??13.Rxf413…Qf614.Qxc514…Qxf415.Re1+s matem ve dvou tazích (Mieses).13.Rae1+13.Qxc5ještě lépe.13…Be713…Kd814.Qxf8+14…Bxf815.Bg5+15…Be716.Rf8#14.Bg514…Rxf515.Rxe7+15…Kd816.Bxh416…Rxf1+17.Bxf117…g518.Rxh718…gxh419.Rh8+19…Ke720.Rxc8 +−(Mieses)
1.e41…e52.f42…exf43.Nh33…d5Po3…Qh4+4.Nf24…Nf65.Nc35…d56.exd56…Bc57.d47…Ng48.Ne48…f5má bílý jako odpověď9.g34.Nxf44…dxe45.Qe25…Nf66.Nc36…Qd47.Nb57…Qb68.Qc48…c69.Nc39…Qb410.d410…Nbd711.a311…Qxc412.Bxc412…Nb613.Bb313…Bd614.O-O14…O-O15.h315…Bd716.Be316…Rae817.g417…Kh818.Kg218…Ng819.Nce219…f520.g520…Rc821.c321…Ne722.h422…Nbd523.Nxd523…Nxd524.Bxd524…cxd525.Bf425…Bb526.Bxd626…Bxe227.Rf227…Bf3+28.Kg328…Rfd829.Be529…Kg830.Rh230…g631.a4½–½